Lorenzcurve begrijpelijk maken voor vmbo leerlingen

Spreker(s): Jolanda Suijker is lerarenopleider aan de tweedegraads lerarenopleiding economie van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.
Workshopronde: 3
Max. aantal deelnemers: 35

In het centrale examen VMBO is per 2017 voor KB/GL/TL een nieuw onderwerp toegevoegd, namelijk inkomensongelijkheid. De personele inkomensverdeling wordt daarbij veelal in de vorm van een Lorenzcurve weergegeven. Maar wat stelt zo’n Lorenzcurve nu eigenlijk voor? En hoe kunt je leerlingen iets meer inzicht geven dan alleen het besef “hoe dikker de buik van de Lorenzcurve, hoe ongelijker de inkomens”.

In deze workshop laat Jolanda Suijker zien hoe je aan de hand van simpele tekeningen van een rij mensen met verschillende inkomens samen met de klas tot een zelf opgestelde Lorenzcurve kunt komen. En hoe een Lorenzcurve eruit zou zien in een andere situatie, zoals een ontwikkelingsland, of juist een land met weinig inkomensverschillen. En wat zal er gebeuren als er door belastingheffing nivellering plaatsvindt? Door hem samen op te bouwen en leerlingen zelf mee te laten tekenen ontstaat er meer begrip van deze curve.

Deze workshop is interessant voor docenten economie die lesgeven aan examenklassen kaderberoepsgerichte leerweg (KB) en van de gemengde en/of theoretische leerweg (GL/TL) en die te maken hebben met dit nieuwe examenonderdeel.

 

Terug naar het agendapunt